واکس میوه چیست و چرا استفاده می شود؟

بوسیله ی ادمین

واکس میوه یکی از روش هایی است که برای بهبود وضعیت ظاهری میوه ها استفاده می شود؛ این روش که امروزه بسیار مورد استقبال قرار گرفته، اولین بار در کشور چین و برای میوه و مرکباتی که نزد پادشاهان می بردند استفاده می شد. واکس میوه از دیرباز در کشور های مختلف مورد استفاده بوده است؛ اما در کشور ایران طی سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. قطعا شما هم تاکنون بارها از این نوع میوه ها استفاده نموده اید، اما در مورد این میوه ها سوال های گوناگون زیادی مطرح است. از این رو در ادامه این مقاله قصد داریم تا بدانیم واکس میوه چیست و چرا استفاده می شود؟ پس برای یافتن پاسخ این سوال تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

واکس میوه چیست؟

در میوه ها به صورت طبیعی نوعی پوشش برای محافظت و زیبایی بیش تر آن ها وجود دارد که البته نقش اصلی آن حفظ رطوبت میوه است؛ اما واکس میوه معمولا از مواد بی ضرر ساخته می شود که به کمک دستگاه واکس میوه مخصوص مورد استفاده قرار می گیرد. واکس میوه برای ایجاد ظاهر بهتر و همچنین جلوگیری از آسیب و ماندگاری بیش تر و بهتر میوه استفاده می شود. با استفاده از واکس میوه نوعی پوشش روی سطح میوه قرار می گیرد که هم سبب زیبایی بیشتر آن می شود و هم در برابر حشرات موذی از میوه محافظت می کند و همچنین سبب جلوگیری از تبخیر آب میوه و پوسیدگی آن می شود.  واکس میوه برای سلامت میوه ضرری ندارد و فقط سطح پوست آن را می پوشاند تا در فصول مختلف دچار آسیب نشود.

دلیل استفاده از واکس میوه چیست؟

همان طور که بیان شد، میوه ها به طور طبیعی دارای یک لایه محافظتی هستند که برای مراقبت از پوسیدگی زود هنگام میوه کاربرد دارد. زمانی که میوه ها بر روی درخت هستند، ذرات گرد و غبار بر روی آن ها می نشیند و ممکن است به مرور سبب ایجاد آسیب یا پوسیدگی شود. جالب است بدانید که میوه ها پس از برداشت، هم چنان تنفس می کنند و اکسیژن را جذب و دی اکسید کربن را دفع می کنند. میوه ها با استفاده از اکسیژن جذب شده، قند داخل میوه را به اسید تبدیل کرده و سبب ترشیدگی و خرابی میوه می شوند، از این رو وجود یک لایه محافظتی مانند واکس ها به آسیب کمتر میوه ها کمک می کند. واکس میوه با ایجاد نوعی پوشش بر روی سطح پوست، سبب کاهش از دست دادن آب میوه و پوسیدگی زود هنگام آن می شود.

انواع واکس میوه

واکس میوه دارای لیپید هایی می باشد که از  یک گروه هیدروکسیل یا یک اسید چرب با زنجیره طویل تشکیل شده است؛ واکس های میوه نقش حفاظتی دارند و معمولا از روغن دانه آفتابگردان و سویا به دست می آیند که برای هر نوع میوه متفاوت است. در ادامه به برخی از واکس میوه مخصوص انواع میوه ها اشاره خواهیم کرد.

  1. واکس میوه مخصوص مرکبات
  2. واکس میوه مخصوص آلبالو و گیلاس
  3. واکس میوه هلو
  4. واکس میوه انار
  5. واکس های ارگانیک مخصوص محصولاتی مانند گوجه و بادمجان و شلیل و ...


همان طور که بیان شد از واکس میوه برای میوه های مختلفی استفاده می شود که هر کدام از آن ها کاربرد به خصوصی دارد؛ به طور کلی دو نوع واکس میوه وجود دارد که مورد استفاده از آن ها مختلف است.

  • واکس میوه قارچ کش

این نوع از واکس های میوه تنها برای حفظ و نگهداری بیش تر میوه استفاده می شود و سموم و قارچ های موجود بر روی سطح پوست میوه را از بین می برد.

 

  • واکس میوه براق کننده

این نوع از واکس میوه برای ایجاد براقیت بیش تر و ایجاد ظاهری بهتر مورد استفاده قرار می گیرد. واکس میوه براق کننده، معمولا برای مرکبات یا برخی از انواع میوه ها کاربرد دارد و برای همه میوه ها از آن استفاده نمی شود.

مزایای استفاده از واکس میوه

همان طور که تا کنون بیان شد، استفاده از واکس میوه، علل مختلفی دارد. در ادامه به مهمترین مزایای واکس میوه می پردازیم.

  • بهبود وضعیت ظاهری میوه
  • جلوگیری از آسیب دیدن و زخمی شدن میوه
  • ماندگاری بیش تر میوه
  • جلو گيري از سرايت قارچ هاي بيماري زا به ميوه هاي سالم مجاور
  • بازار پسندی و فروش بهتر میوه
  • جلوگیری از پوسیدگی میوه
  • به حداقل به رساندن ضایعات میوه
  • صادرات بیش تر میوه

معایب استفاده از واکس میوه

واکس میوه با وجود همه مزایایی که دارد؛ ممکن است دارای معایبی نیز باشد. پس در ادامه به بررسی معایب واکس میوه می پردازیم.
میوه ها در دستگاه سورتینگ میوه پس از جداسازی و شست و شو، واکس زده می شوند؛ اما مهمترین بخش واکس میوه دقیقا مر بوط به همین بخش است. منشأ واکس میوه باید طبیعی باشد. استفاده از واکس میوه با مجوز و طبیعی موردی ندارد و بی خطر است؛ اما واکس میوه بر پایه مواد غیر خنثی برای بدن انسان مضر است.
استفاده از واکس میوه غیر طبیعی و بدون مجوز بر پایه ی رنگ های مصنوعی و ترکیبات سمی، ممکن است فرد را دچار مسمومیت غذایی یا حساسیت های آلرژیکی کند.

آیا واکس زدن میوه‌ها غیر قانونی است؟

استفاده از واکس برای میوه ها امری غیر قانونی نیست و این کار با مجوز سازمان غذا و دارو انجام می شود. واکس زدن میوه ها به معنای آغشته کردن میوه‌ ها به نوعی ماده طبیعی است و هیچ ضرری هم برای بدن ندارد؛ زیرا این مواد به داخل میوه نفوذ نمی‌کند و به هیچ عنوان سمی و خطرناک نیستند. اما اگر شما از این موضوع نگران هستید می توانید هنگام شست و شو آن ها را با شوینده بشویید و یا میوه را پوست بکنید.

آیا همه میوه ها قابل واکس زدن هستند؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت خیر، همه میوه ها قابل واکس زدن نیستند و تنها برای برخی از میوه ها می توان از این قابلیت استفاده نمود که این میوه ها شامل، سیب، پرتقال، آووکادو، فلفل دلمه ای، طالبی و خربزه ، خیار، بادمجان، گلابی، انار،  شغلم ،گوجه فرنگی، آلو، انبه، شلیل، گریپ فروت، لیمو، آناناس، سیب زمینی می باشد.

فصل مناسب برای واکس زنی میوه ها

فصل مناسب برای واکس زنی میوه ها معمولا برای هر میوه متفاوت است؛ اما در کشور آمریکا قبل از زمان رسیدن میوه به آن گاز اتیلن می زنند تا میوه ها زودتر برسند. عده ای معتقدند که این کار سبب می شود تا میوه ها خاصیت اصلی خود را از دست بدهند به همین علت از این روش استفاده نمی کنند. استفاده از گاز اتیلن خطرناک نیست و تا کنون هیچ مدرک علمی مبنی بر مضر بودن این روش اثبات نشده است.


کلام آخر
امروزه که میوه های با ظاهر تمیز تر و براق تر مورد پسند همه است؛ استفاده از واکس میوه یکی از روش هایی است که مورد توجه قرار گرفته است. استفاده از واکس میوه سبب بهبود کیفیت میوه وکاهش ضایعات میوه و هم چنین سبب افزایش فروش و صادرات میوه خواهد شد. مجموعه سورتینگ سازان، ارائه دهنده بهترین دستگاه های واکس زنی میوه می باشد که با تلفیق علم و تجربه به ساخت دستگاه مخصوص واکس زنی میوه می پردازد؛ جهت خرید و مشاوره بیش تر از طریق شماره تماس 02191018374 با همکاران ما در مجموعه سورتینگ سازان، در ارتباط باشید.